هاوینگ سوم بیت کوین هم با ماین شدن ۶۳۰،۰۰۰ اُمین بلاک اتفاق افتاد

تو این مقاله میخوایم به صورت خلاصه مکانیزم هاوینگ رو خدمتتون توضیح بدیم،
هالوینگ یک مکانیزمی هست برای یکپارچه نگه داشتن چرخه ی بیت کوین و حفظ گردش کلی عرضه ی بیت کوین،بعد از هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک ،طبق پیشنویس و پروتکل بیت کوین هاوینگ اتفاق میوفته که منجر به کاهش تعداد بیت کوین های جدیدی که میخوان به شبکه ی بیت کوین اضافی بشن میشه،این هاوینگی که کمتر از دو ساعت پیش اتفاق افتاد تعداد پاداش هر بلاک رو از ۱۲٫۵ عدد بیت کوین به ۶٫۲۵ عدد بیت کوین کاهش داد.
حالا چرا اصلا بیت کوین پروتکلی به اسم هاوینگ داره؟
پول کاغذی یا به اصطلاح “فیات”به وسیله ی یک حکومت یا دولت متورم و کنترل میشه.برای مثال بانک مرکزی ما کنترل ریال رو بر عهده داره و به راحتی میتونه بدونه توضیح به کسی یا جایی و با انتخاب خودش هر موقع که بخواد مقدار بیشتری از نقدینگی رو به چرخه تزریق بکنه.به همین دلیل هستش که طبق الگوریتمی که داره محدود به ۲۱میلیون عدد خواهد بود و کسی نمیتونه بدونه برنامه ریزی قبلی مقدار بیشتری رو وارد چرخه بکنه و عرضه ی اون رو افزایش بده.اگرچه مشکل این سیستم اینه که اگر کنترل نشه ماینر ها یا استخراج کننده های بیت کوین میتونن کلیه کوین هارو از چرخه خارج بکنن.این اتفاق میتونه چرخه ی عرضه و تقاضا بیت کوین رو هم بهم بریزه.

عرضه و تقاضا بیت کوین:

برای هر دارایی / محصول ، قیمتش آن تا زمانی که به تعادل اقتصادی برسه،در بازار رقابتی متفاوت خواهد بود،در حالی که مقدار مورد نیاز بازار برابر با عرضه موجود هستش و این معادله دو ویژگی دارد که باید در نظر داشته باشید:
عرضه ی موجود بسیار زیاد و بازار تقاضا بسیار پایین هستش که باعث کاهش قیمت میشه
حالت دوم عرضه بسیار کم بازار تقاضا بسیار زیاد هستش که این حالت باعث رشد شدید قیمت میشه،مثلا به قیمت الکل در دو ماه گذشته در قیاس با قبلش دقت کنید!
یک مکانیزم کاهش عرضه ی پول در چرخه ی اقتصادی مثل هاوینگ تضمین میکنه که عرضه از کنترل خارج نشه و باعث میشه بیت کوین نزدیک به تعادل اقتصادی باقی بمونه.همونطور که در گراف پایین که از سایت blockchain.com برداشته شده میبینید مکانیزم هاوینگ باعث میشه عرضه ی در گردش بیت کوین به
شکل منحنی هستش و به شکل یک خط صاف نیست.

جدول زمانبندی هاوینگ:
۲۰۰۹: استخراج بیت کوین با پاداش ۵۰ بیت کوین به ازای هر بلاک اغاز شد
۲۸ نوامبر ۲۰۱۲: اولین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد و پاداش هر بلاک به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت
۹ جولای ۲۰۱۶: هاوینگ دوم اتفاق افتاد و پاداش هر بلاک دوباره نصف و به ۱۲٫۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد
۱۲ می ۲۰۲۰: سومین هاوینگ که همین چند ساعت پیش اتفاق افتاد و پاداش هر بلاک به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد
آخرین هاوینگ سال ۲۱۴۰: بیتکوین در سال ۲۱۴۰ شصت و چهارمین هاوینگ خودش رو تجربه خواهد کرد یعنی بعد از ماین شدن اخرین بلاک و ازون به بعد استخراج کننده ها درامدشون فقط هزینه ای هستش که بابت نقل و انتقالات مالی دریافت میکنند شبیه به هزینه ای که مثلا بابت کارت به کارت کردن پول الان به بانک پرداخت میکنیم.

تاثیر هاوینگ بر پروتکل بیت کوین:
۱#Hashrate
هش ریت واحدی هستش که برای اندازه گیری میزان قدرت محاسباتی یک شبکه ی غیر متمرکز استفاده میشه.حالا این هش ریت اگر زیاد باشه یعنی تعداد استخراج کننده های بیشتری تو ماین بلاک ها و این پروتکل شرکت دارن،سرعت و امنیت شبکه رابطه ی مستقیمی بامیزان هش ریت کلی داره.حالا تا زمانی که بخش اصلی درامد ماینر ها وابسته به پاداش ماین بلاک ها هست اونها نسبت به هاوینگدر کوتاه مدت مخالف خواهند بود،تا اینجا درست؟
خوب حالا بریم یه نگاهی به اینکه واقعا هاوینگ چطوری روی شبکه ی هش ریت اثر میزاره بندازیم .همهی چارت های پایین از سایت bitinfocharts.com برداشته شده

به هاوینگ دوم یعنی سال ۲۰۱۶ دقت کنید،هش ریت شبکه قبل از رشد تا ۳٫۸۵ EHash/s در هفت ماه از ۱٫۵۶ EHash/s به ۱٫۴۰ EHash/s کاهش داشته.چی ی که جالبه اینه که درحالیکه هش ریت رشد کرده میزان درامدزایی استخراج بیتکوین یه چیز دیگر و به ما نشون میده.

همونطور که میبینید به طور کاملا واضح سوداوری بیت کوین بعد از هاوینگ سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده.
یه هش ریت پایین میتونه باعث اسیب شدید به شبکه به دلایل زیر بشه:
تراکنش ها با سرعت انجام نمیشن،شبکه قدرت کافی برای مقابله با حملات ۵۱ درصدی نخواهد داشت
اگر سوداوری استخراج در پی این هاوینگ هم کاهش پیدا بکنه میتونه باعث افت شدید هش ریت بشه.به همین دلیل ماینر هاباید به دنبال راهی برای حفظ سوداوری استخراج و در نتیجه حفظ هش ریت کلیه شبکه باشند.در پایین تعدادی شاخص که ماینر ها میتونن با اونها سوداوری شبکه رو حفظ کنند عنوان میشه.جایگزین کردن منابع ارزانتر انرژی.
دستگاه های ماینینگ با اتلاف انرژی کمتر مثل dragonmint T16 و antminer s9.
انتقال دستگاه ها و فارم های ماینینگ به مناطق سردسیر برای کاهش کلی مصرف انرژی.

رسیدیم به شاخص بعدی یعنی شاخص جذاب قیمت،قیمت بیت کوین چطور به هاوینگ واکنش نشون میده؟همینطور که تو عکس پایین میبینید قیمت رشد داشته ولی ایا قابل توجه هستش؟

هاوینگ سال ۲۰۱۲:
قیمت از ۱۱$ به ۱۲$ به دنبال هاوینگ یک جهش سریع داشته و بعد از اون فقط در طول یک سال با رشد ۹,۳۳۶٫۳۶% به قیمت ۱۰۳۸$ رسید!
هاوینگ سال ۲۰۱۶:
یک ماه قبل از هاوینگ،جبهه ی علاقمند به رشد بازار یعنی به اصطلاح گاو ها(برید راجع به bulls & bears در گوگل سرچ کنید اگر این اصطلاحات به گوشتون اشنا نیست) قیمت رو از ۵۷۶$ به ۶۵۰$ افزایش دادند.یک سال بعد از هاوینگ سال ۲۰۱۶ قیمت به ۲۵۲۶$ رشد داشت.
همونطور که میبینید،هاوینگ همیشه تاثیر مثبتی بروی قیمت بیت کوین داشته،براساس اتفاقات گذشته میتوان گفت باور به رشد قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ اخیر کاملا عقلانی و قابل دسترس هستش،حتی میتونه به بیشترین قیمت خود در طول تاریخ هم برگرده.
اما نکته ی دیگری رو که باید به خاطر داشت اینه که شرایط الان بیت کوین با شرایطش در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ خیلی فرق کرده بنابراین به جای امیدواری افراطی قبل از پیش بینیه حرکت قیمتی بیت کوین نکات زیر رو به خاطر بسپاریم:
حجم معاملات بیت کوین بالاتر از قبل هستش.تعداد بیت کوین های استخراج شده کمترین قیاس پذیری رو با حجم کلی معملات روزانه داره.به همین دلیل هاوینگ تاثیر زیادی بر قیمت داشت.
بازار آتی بیت کوین از هر زمانی پیشرفت بیشتری داشته،چیزی که باید به ذهن بسپرید اینه که شما واقعا به بیت کوین برای انجام معاملات آتی احتیاجی ندارید پس در نتیجه میزان عرضه ی در
گردش کمتر اهمیت خواهد داشت.
ماینر ها احتمالا تصمیم به فروش سریع پاداش های خود از ماین بلاک ها برای بهره مند شدن از مزایای بازار و سبز بودن بازار بگیرند و این فروش ناگهانی تاثیر منفی بر قیمت خواهد داشت.

جمع بندی:
پس حین اینکه فاکتور های اصلی احتمالا خبر از مهار رشد میدن ولی واقعا سخته که در مقابل شاخصی که هنوز تاثیر مثبت بر قیمت داره مقاومت کرد.
در ماه گذشته سرمایه گذاران اقدام به ذخیره ی مقدار زیادی بیت کوین و اماده شدن برای هاوینگ اخیر کردند.همونطور که در چارت روزانه ی بیت کوین در پایین مشاهده میکنید در تاریخ ۱۲ مارچ به دنبال یک افت شدید قیمتی،قیمت به صورت کاملا ارام و کنترل شده شروع به رشد کرد.این رو نیز باید در نظر داشت که ریزش قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۲ مارچ در نتیجه ی اشفتگی اقتصادی متاثر از ویروس کرونا اتفاق افتاد.

 

—— مقاله : دکتر رضا لطفیان

—– اختصاصی کوینوپی